Pencerobohan dan Menghalau Rakyat Palestine - May 1948

 

Kapal atau perahu digunakan olih Zionist dengan memaksa penduduk Acre di Palestina dihanyutkan kelautan Mediterania.

Setelah Mandat British tamat, Pendatang Zionist merampas bandar Acre yang juga terletak di pinggir Laut Mediteranean. Pada bulan May 1948,  Mereka puak Zionist terus mengrampas, harta pekedai dan mangsa 

Orang awam Palestin diambil sebagai tawanan perang tidak lama lagi pendudukan Acre, Mei 1948.

Adakah anda sedar bahawa Zionis Israel, semasa perang 1948, telah menolak puluhan ribu pelarian Palestin ke laut?

Sudah sekian lama Zionis menyebarkan propaganda berasaskan ketakutan kepada pengikut mereka, mungkin gambar ini boleh menceritakan serba sedikit kisah sebenar, klik di sini untuk butiran lanjut. Adalah mengelirukan dan tidak adil untuk memberi tumpuan kepada apa yang didakwa mungkin dilakukan oleh rakyat Palestin pada masa hadapan, manakala masa lalu dan masa kini rakyat Palestin dipenuhi dengan jenayah perang Israel. Jenis tuduhan ini bertujuan untuk memesongkan dan mengelirukan isu teras konflik Palestina-Israel. Isu teras konflik adalah kolektif PEMBUANGAN dan PEMBERSIHAN ETNIK (pemindahan penduduk wajib) rakyat Palestin sejak 7+ dekad yang lalu. Perlu ditekankan bahawa konflik itu akan berada pada tahap keamatan yang sama, walaupun kedua-dua pihak yang berperang adalah Muslim, Kristian, atau Yahudi.

Ribuan Penduduk Haifa juga dihalau meninggalkan tanah milik mereka dan dibawa ke Acre sebelum dikumpul untuk dihalau keluar tanah Palestina.


Sejak penubuhan Zionisme, para pemimpinnya berminat untuk mewujudkan "Negara Yahudi" berdasarkan "majoriti Yahudi" oleh penghijrahan beramai-ramai orang Yahudi ke Palestin, terutamanya Yahudi Eropah yang melarikan diri dari anti-Semitik Tsar Rusia dan Nazi Jerman. Apabila "majoriti Yahudi" adalah mustahil untuk dicapai, berdasarkan imigrasi Yahudi dan pertumbuhan semula jadi, pemimpin Zionis (seperti Ben Gurion, Moshe Sharett, Ze'ev Jabotinsky, dan Chaim Weizmann) membuat kesimpulan bahawa "pemindahan penduduk" adalah satu-satunya penyelesaian untuk apa yang mereka sebut sebagai "Masalah Arab." Tahun demi tahun, rancangan untuk membersihkan Palestin secara etnik daripada penduduk aslinya dikenali sebagai "penyelesaian pemindahan". David Ben-Gurion, Perdana Menteri Israel pertama, dengan fasih menyatakan "penyelesaian pemindahan" seperti berikut:
Dalam mesyuarat bersama antara Jawatankuasa Bertindak Agensi Yahudi dan Zionis pada 12 Jun 1938:
Dalam ucapan berucap kepada Jawatankuasa Pusat Histadrut pada 30 Disember 1947:
"Di kawasan yang diperuntukkan kepada Negara Yahudi terdapat tidak lebih daripada 520,000 orang Yahudi dan kira-kira 350,000 orang bukan Yahudi, kebanyakannya orang Arab. Bersama-sama dengan orang Yahudi Baitulmaqdis, jumlah penduduk Negara Yahudi pada masa penubuhannya, akan menjadi kira-kira satu juta, termasuk hampir 40% bukan Yahudi, komposisi [populasi] sedemikian tidak menyediakan asas yang stabil untuk Negara Yahudi. Fakta [demografi] ini mesti dilihat dalam semua kejelasan dan ketajamannya. Dengan komposisi [populasi] sedemikian , malah tidak boleh ada kepastian mutlak bahawa kawalan akan kekal di tangan majoriti Yahudi....Tidak boleh ada negara Yahudi yang stabil dan kuat selagi ia mempunyai majoriti Yahudi hanya 60%." (Pengusiran Rakyat Palestin,Dan pada 8 Februari 1948 Ben-Gurion juga menyatakan kepada Majlis Mapai:.

"Daripada kemasukan kamu ke Baitulmaqdis, melalui Lifta, Romema [kejiranan Palestin Baitulmuqaddis Timur]. . . tidak ada orang Arab [Palestin]. Seratus peratus Yahudi. Sejak Baitulmaqdis dimusnahkan oleh orang Rom, ia bukan Yahudi seperti sekarang. Di banyak kawasan kejiranan Arab [Palestin] di barat, tidak ada seorang pun orang Arab [Palestin]. Saya tidak menganggap bahawa ini akan berubah... Apa yang telah berlaku di Baitulmaqdis... mungkin berlaku di banyak bahagian negara... dalam tempoh enam, lapan, atau sepuluh bulan kempen sudah pasti akan ada perubahan besar dalam komposisi penduduk di negara ini." (Pengusiran Rakyat Palestin,Bagi Israel dan Zionis untuk melepaskan diri mereka daripada sebarang jenayah perang, seperti pemindahan penduduk wajib (Pembersihan Etnik) dan merampas rakyat Palestin, mereka telah menggunakan mitos bahawa rakyat Palestin meninggalkan rumah, ladang, perniagaan, bank, bot, kereta, dan lain-lain berdasarkan kehendak bebas mereka, klik di sini untuk membaca sanggahan kami terhadap mitos rekaan ini.
Rakyat Palestine dipaksa lagi di halau dari kampong halaman mereka sendiri


Tidak dapat dinafikan bahawa sesetengah rakyat Palestin berpendapat seperti yang dilakukan oleh Zionis (Zionisme versi Palestin), dan berkemungkinan besar mereka berbuat demikian kerana mereka sendiri yang menjadi mangsa perlakuan sedemikian. Tidak kira sama ada betul atau salah, anda perlu bersetuju bahawa sudah menjadi fitrah manusia untuk bertindak balas terhadap keganasan dengan keganasan, dan terhadap perkauman dengan perkauman, ini adalah fakta yang mesti diterima dan dikesali oleh semua orang yang baik secara serentak. 

Tidak kira dalam apa jua keadaan (seperti keinginan untuk membalas dendam, membalas dendam, membalas dendam, dll.), menyasarkan orang awam untuk mencapai objektif politik atau ketenteraan, sama ada dalam situasi perang atau bukan perang, adalah keganasan. Perlu diingatkan bahawa rakyat Palestin telah menerima penghujung keganasan Israel (aspek utamanya ialah PEMBUANGAN kolektif dan PEMBERSIHAN ETNIK 10 juta rakyat Palestin) selama 7+ dekad yang lalu.Dan pada 8 Februari 1948 Ben-Gurion juga menyatakan kepada Majlis Mapai:.

Comments

Popular posts from this blog

Negara Haram Israel Keganasan Tiada Noktah

Perception shift needed to end ‘clash of civilizations’ mentality??

Fascist India's cross all limit.